Kolej mimo wszystkich swoich bolączek, które były widoczne w ciągu ostatnich 20 lat w postaci m.in. niskiej rentowności wykonawców, wolno modernizowanej infrastruktury i niedofinansowania ze strony państwa nadal pozostaje jednym z filarów zarówno transportu pasażerskiego, jak i towarowego.
Zalety wykorzystania transportu kolejowego w logistyce
Transport kolejowy to jeden z kluczowych środków wykorzystywanych w logistyce zarówno przez sektor prywatny, jak i państwowy. Pełni on bardzo istotną funkcję, zwłaszcza jeśli chodzi o kluczowe dziedziny gospodarki — przemysł i energetykę.
Wykorzystanie transportu kolejowego w logistyce jest rozwiązaniem znacznie tańszym niż jego lotniczy odpowiednik. Rosnące ceny paliw, opłaty i utrudnienia na drogach oraz ograniczenia w ruchu drogowym dla pojazdów o wadze powyżej 3,5 t. sprawiają, że w wielu przypadkach skorzystanie z kolei może być bardziej opłacalnym rozwiązaniem niż transport drogowy. Kolej doskonale sprawdza się także przy transporcie multimodalnym (wykorzystującym więcej niż jeden środek transportu) szczególnie w przypadku przewozu wielkogabarytowych i ciężkich materiałów.
Jest to również jeden z najbezpieczniejszych i najbardziej przyjaznych dla środowiska naturalnego środków transportu. Wypadki kolejowe zdarzają się znacznie rzadziej niż drogowe, a transport towaru w zamkniętych kontenerach minimalizuje ryzyko jego uszkodzenia lub ewentualnej kradzieży.
Infrastruktura kolejowa
Aby transport kolejowy spełniał swoje funkcje, niezbędna jest odpowiednia infrastruktura. Składają się na nią wszystkie obiekty biorące udział w przewozie kolejowym towarów i pasażerów z wyłączeniem samych środków transportu. Infrastrukturę kolejową można podzielić na dwie kategorie:
Infrastrukturę liniową — Do infrastruktury liniowej zalicza się drogi oraz obiekty przeznaczone do ruchu kolejowego. Są to m.in. tory kolejowe (drogi szynowe), mosty, przepusty, tunele, a także inne elementy składające się na określoną linię kolejową, czyli odcinek drogi kolejowej między punktem początkowym a końcowym.
Infrastrukturę punktową — Zalicza się do niej wszystkie obiekty przeznaczone do odprawy ładunków i osób np. stacje, dworce i przystanki kolejowe, perony, miejsca postoju oraz załadunku/wyładunku towaru itp.
Utrzymanie, modernizacja i rozbudowa infrastruktury kolejowej ma strategiczne znaczenie dla Polskiej gospodarki i stanowi jedno z największych wyzwań, przed jakim stoi Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju. Aby mu sprostać, potrzebne jest nie tylko finansowanie ze strony państwa, ale także postawienie na profesjonalizm podwykonawców, od których kompetencji w dużej mierze zależeć będzie jakość realizowanych inwestycji.
Wibra Infrastruktura od ponad 30 lat specjalizuje się w usługach dotyczących inżynierii drogowej i budownictwa kolejowego. Wieloletnie doświadczenie, wykwalifikowana kadra oraz otwartość na nowe rozwiązania techniczne sprawiają, że od lat cieszymy się zaufaniem Klientów wynikającym z dotychczasowych efektów naszej pracy w branży budowlanej. Serdecznie zapraszamy do skorzystania z naszych usług!