budownictwo kolejowe wibra

Budownictwo kolejowe w Polsce

Kolej mimo wszystkich swoich bolączek, które były widoczne w ciągu ostatnich 20 lat w postaci m.in. niskiej rentowności wykonawców, wolno modernizowanej infrastruktury i niedofinansowania ze strony państwa nadal pozostaje jednym z filarów zarówno transportu pasażerskiego, jak i towarowego.

Zalety wykorzystania transportu kolejowego w logistyce

Transport kolejowy to jeden z kluczowych środków wykorzystywanych w logistyce zarówno przez sektor prywatny, jak i państwowy. Pełni on bardzo istotną funkcję, zwłaszcza jeśli chodzi o kluczowe dziedziny gospodarki — przemysł i energetykę.

Wykorzystanie transportu kolejowego w logistyce jest rozwiązaniem znacznie tańszym niż jego lotniczy odpowiednik. Rosnące ceny paliw, opłaty i utrudnienia na drogach oraz ograniczenia w ruchu drogowym dla pojazdów o wadze powyżej 3,5 t. sprawiają, że w wielu przypadkach skorzystanie z kolei może być bardziej opłacalnym rozwiązaniem niż transport drogowy. Kolej doskonale sprawdza się także przy transporcie multimodalnym (wykorzystującym więcej niż jeden środek transportu) szczególnie w przypadku przewozu wielkogabarytowych i ciężkich materiałów.

Jest to również jeden z najbezpieczniejszych i najbardziej przyjaznych dla środowiska naturalnego środków transportu. Wypadki kolejowe zdarzają się znacznie rzadziej niż drogowe, a transport towaru w zamkniętych kontenerach minimalizuje ryzyko jego uszkodzenia lub ewentualnej kradzieży.

infrastruktura kolejowa

Infrastruktura kolejowa

Aby transport kolejowy spełniał swoje funkcje, niezbędna jest odpowiednia infrastruktura. Składają się na nią wszystkie obiekty biorące udział w przewozie kolejowym towarów i pasażerów z wyłączeniem samych środków transportu. Infrastrukturę kolejową można podzielić na dwie kategorie:

Infrastrukturę liniową — Do infrastruktury liniowej zalicza się drogi oraz obiekty przeznaczone do ruchu kolejowego. Są to m.in. tory kolejowe (drogi szynowe), mosty, przepusty, tunele, a także inne elementy składające się na określoną linię kolejową, czyli odcinek drogi kolejowej między punktem początkowym a końcowym.

Infrastrukturę punktową — Zalicza się do niej wszystkie obiekty przeznaczone do odprawy ładunków i osób np. stacje, dworce i przystanki kolejowe, perony, miejsca postoju oraz załadunku/wyładunku towaru itp.

Utrzymanie, modernizacja i rozbudowa infrastruktury kolejowej ma strategiczne znaczenie dla Polskiej gospodarki i stanowi jedno z największych wyzwań, przed jakim stoi Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju. Aby mu sprostać, potrzebne jest nie tylko finansowanie ze strony państwa, ale także postawienie na profesjonalizm podwykonawców, od których kompetencji w dużej mierze zależeć będzie jakość realizowanych inwestycji.

Wibra Infrastruktura od ponad 30 lat specjalizuje się w usługach dotyczących inżynierii drogowej i budownictwa kolejowego. Wieloletnie doświadczenie, wykwalifikowana kadra oraz otwartość na nowe rozwiązania techniczne sprawiają, że od lat cieszymy się zaufaniem Klientów wynikającym z dotychczasowych efektów naszej pracy w branży budowlanej. Serdecznie zapraszamy do skorzystania z naszych usług!

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *